Skip to main content

Zero Waste v těhotenství

Těhotenství s sebou nese mnoho změn. Ať už se jedná o nálady, o kterých by vám určitě s radostí pohovořil můj muž, fyzické proměny na nejrůznějších místech, bolesti svalů, kloubů a dalších částí těla, o kterých jste neměli ani tušení, nebo žaludeční nevolnosti v nejrůznějších formách, asi nejzásadnější změna, kterou jsem pocítila já, je obrovská únava. Ze dne na den už není možné ponocovat a pracovat si na svých projektech, po celém dni s dítětem či v práci prostě potřebujete pauzu.

S únavou se ale váže jedna zásadní věc, která překáží v domácnosti bez odpadu. Neschopnost dělání čehokoliv navíc. Nejen, že stojí úklid (na kterém ale nestojí svět), ale stojí také výroba domácích sušenek, buchet a zdravých tyčinek, ze kterých se synem maximálně čerpáme. Stojí vlastně výroba čehokoli včetně vaření (a hlavně vymýšlení) obědů. Při prazvláštních těhotenských chutích a zvýšené potřebě jídla prakticky neomezeně to považuji za dost zásadní nedostatek.

Člověk totiž lehce sklouzne ke snadnému objednání si dováženého obědu, protože tam zrovna vaří to jediné jídlo, na které máte chuť, a na které doma absolutně nic nemáte (aneb nechápu, proč v obou mých těhotenstvích přišla krátkodobá obsese panini). Jenže převážná většina dovážených jídel je zabalená do polystyrénových obalů – a hádejte, jak dlouho se rozkládá polystyrén?

Člověk totiž lehce sklouzne ke koupi rychlého občerstvení, když si doma nestihne nachystat svačinu nebo si ji nachystá nedostatečně velkou, nebo dostane chuť na něco těžce nezdravého. A jak je známo, rychlé občerstvení rády využívají značné množství nepotřebných obalů.

Člověk také může snadno sklouznout ke koupi mnoha potravinových a jiných doplňků, jako jsou nejrůznější těhotenské vitamíny, lízátek proti nevolnostem nebo třeba častému nákupu Coca Coly pro uklidnění žaludku.

Člověk najednou může získat pocit, že nemá co na sebe (pravda, někdy skutečně nemá) a honem nakupovat těhotenské oblečení v nejrůznějších řetězcích, aniž by ho napadlo, že ho využije jen pár krátkých měsíců.

Jak tedy zvládnout těhotenství s minimem odpadu?

V prvé řadě je třeba odpustit si, když vás přepadne chuť a jednoduše neodoláte. V těhotenství je třeba dostatečně odpočívat a tělu dopřát maximální množství živin, proto se neodbývejte.

1. Předpřipravená svačina na cesty

Výbornou přípravou na každodenní výpravy ven je mít s sebou vždy sbalený pytlík s ořechy (a) nebo sušeným ovocem, které snadno, rychle a výživně doplní energii i živiny a nepodléhají rychlé zkáze jako jiné potraviny, tedy je můžete mít připravené vždy dopředu.

Já jsem se v posledních měsících stala „jabkožroutem“ a na každou procházku s sebou nosím alespoň jedno jablko (jedno pro mě, druhé pro syna). Při nepříjemném pocitu hladu rychle zažene nejhorší stav. Podobně můžou sloužit i energeticky vydatné banány, u těch je ale třeba dávat pozor na správné skladování – určitě si pamatujete školní léta a hnědou rozblemcanou svačinu.

2. Dostatek tekutin

V těhotenství je nesmírně důležitý pravidelný a dostatečný přísun tekutin. Ať už máte nízký tlak či ho máte v pořádku, pít je potřeba mnohem více, než jindy. Proto je praktická vhodná láhev na cesty, ve které budete mít vždy natočenou vodu a kdykoliv (a téměř kdekoliv) ji můžete doplnit.

Jako láhev na vodu jsem zvolila láhev ReTap

3. Lék na nevolnosti

Na nevolnosti se často doporučují zázvorová lízátka nebo bonbony. Protože jsem řešila vše klasicky na poslední chvíli, nakonec jsem si bonbony koupila, ale pokud máte dostatek energie a času, můžete si je vyrobit i doma bez zbytečných obalů. Recept najdete třeba tady.

Pokud se vám často točí hlava, není hned nutné kupovat kolové nápoje. Proti nízkému tlaku je vhodné bojovat kromě dostatku tekutin černým či zeleným čajem, tradičně doporučovaný šálek kávy vám tlak zvedne jen krátkodobě. Na nízký tlak jsou také doporučovány mandle.

4. Mazání bříška

Často se dočtete nebo doslechnete, že je v těhotenství mazat břicho, aby nepopraskalo a nevznikaly strie. V prvním těhotenství jsem bříško poctivě mazala, samozřejmě koupeným (a rádoby osvědčeným) krémem z lékárny, týden před porodem mi popraskaly prsa a v den porodu zadek. Pravda, břicho vydrželo 🙂

Zvýšit elasticitu kůže je určitě fajn, nemusíte ale kupovat předražené speciální krémy a masti, které vám vyšší účinnost stejně nezaručí, jelikož je tvorba strií podmíněna mnoha faktory. K mazání stačí obyčejný olivový olej nebo, máte-li rádi speciální péči, bambucké máslo. Já jsem se ráda mazala olejem kokosovým, kvůli jeho vůni, ale ten se doporučuje mazat jen po koupeli na vlhkou kůži, aby zbytečně nevysušoval.

5. Těhotenské oblečení

Málokterá žena zvládne projít celým těhotenstvím bez potřeby změnit velikost oblečení. Vzhledem ke krátkému období, na které je toto oblečení potřeba, je ale fajn využít oblečení z druhé (a víceré) ruky. Podívejte se po bazarech, zeptejte se kamarádek, které mají děti a podobnou postavu jako vy. Já takhle půjčovala své těhotenské oblečení podobně jako oblečení pro děti. Ušetříte tím nejednu korunu a navíc šetříte přírodní zdroje.

Je vhodné také zvolit takové oblečení, které můžete nosit i po skončení těhotenství – výhodné jsou například sukně s gumou v pase, které padnou různým rozměrům bříška, nebo trička uzpůsobená jak na velké břicho, tak na kojení.

6. Předporodní příprava

Za celé těhotenství není potřeba tolik věcí, jako je potřeba před porodem, k porodu a po něm. Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlejší téma, budu se mu věnovat později, v jiném článku.

 

Ať už zvládáte těhotenství s minimem odpadu nebo se tolik neomezujete, přeji zdárný průběh s minimem nevolností! Uteče to jak voda 🙂

Napsat komentář

Close